22 Selskapsleker

Tom for ideer til selskapet? Her finner du garantert minst en lek som passer.

(Sist oppdatert 02.11.2015)

Selskapsleker
(Foto: Dreamstime.com)

1. Syng en sang på bokstaven…

Deltagerne deles inn i to lag. Personen som styrer leken sier en bokstav. Det er nå om å gjøre for lagene å komme på en sang med navn som begynner på denne bokstaven og synge denne (det er ikke lov å diskutere seg i mellom). Det laget som først høres någenlunde samstemt ut (alle deltagerne på laget må synge på samme sang), tildeles et poeng. Vinner av leken er det laget som først kommer til f.eks. 10 poeng.

2. Smelt isbiten

Deltagerne deles inn i to lag. Hvert av lagene får utdelt en isbit. Når leken starter er det om å gjøre for lagene å bli først ferdige med å smelte lagets isbit (det er kun lov til å la isbiten passere fra hånd til hånd. Den kan ikke varmes på kaffekopper, stearinlys osv). Hvis det er mange deltagere på hvert lag kan man bruke flere isbiter. Første lag som ser er ferdig har vunnet leken.

3. Lapp med «hemmelige instruksjoner» under tallerkenen

Be gjestene ta en titt under tallerkene sine med det samme middagen er servert. Under to av fatene har nemlig verten plassert en lapp med «hemmelige instruksjoner». Målet for de «utvalgte» består i å på ubemerket vis utføre disse instruksjonene mens måltidet pågår. F.eks. «avbryt praten rundt bordet fire ganger i løpet av måltidet, og spør om noen vet hva klokka er», «uansett hva det prates om, forsøk hele tiden å dreie samtalen inn på et oppdiktet teknisk problem du har med bilen din», «spør sidemannen høflig om å få smake på vedkommendes poteter to ganger under måltidet», eller «be om ordet under måltidet to ganger, og holder en improvisert tale». Etter middagen avsløres instruksjonene, og en vinner kåres.

(Artikkelen fortsetter etter bildet..

(Foto: Dreamstime.com)

4. Personlighetsquiz

Supermorsom quizvariant. Passer best dersom deltagerne kjenner hverandre fra før.

Alle får utdelt kulepenn og papir, og lager en liste med fem ting de liker og fem ting de ikke liker (og skriver navnet sitt nederst på arket). Personen som styrer leken samler inn lappene. Disse blir deretter lest opp (oppleseren setter et nummer på hvert av arkene, og sier dette nummeret høyt før innholdet leses opp).

De andre deltagerne skriver ned hvem de tror hver av listene tilhører. Den med flest riktige svar har vunnet leken.

5. Send rundt appelsinen

Alle deltagerne står eller sitter i en sirkel på gulvet. Personen som starter leken plasserer en appelsin (eller lignende) mellom haken og halsen/brystet. Poenget nå er å klare å flytte appelsinen til sidemannen – slik at vedkommende klarer å holde den på samme vis – uten å bruke hendene. Deretter skal denne personen sende den videre til nestemann i sirkelen. Faller appelsinen til bakken, er begge deltagerne ute av leken. Den som sitter igjen til slutt har vunnet.

Tips til variasjon: Gi hver deltager hver sin engangsskje. Skjeen holdes i munnen med skjeenden pekende ut. I stedet for å sende en appelsin mellom deltagerne, er det om å gjøre å sende en peanøtt fra skje til skje.

6. Sardiner i boks

Morsom vri på klassikeren «gjemsel». Til forskjell fra vanlig gjemsel starter denne leken med at kun en av deltagerne gjemmer seg (det telles i f.eks. 60 sekunder mens vedkommende gjemmer seg). Her kommer vrien: Når første person finner den som har gjemt seg, skal også denne personen gjemme seg på samme sted. Etterhvert som flere og flere personer finner gjemmestedet skjønner man fort at leken lever opp til navnet «sardiner i boks». Vinner (etter at alle til slutt har funnet gjemmestedet), er personen som først fant gjemmestedet.

7. «Agent klistremerke»

Dette er en lek som passer best å gjøre mens selskapet foregår. Verten/vertinnen kan f.eks. ta til seg en og en av deltagerne i hemmelighet, og forklare reglene uten at de andre hører det (for best effekt kan det avtales at leken startes ved et bestemt klokkeslett frem i tid). Hver deltager får utdelt et bestemt antall klistremerker (disse bør være relativt små). Oppgaven er å plassere disse på klærne til de andre deltagerne uten av vedkommende oppdager det – hvis det oppdages må han/hun nemlig få to av klistremerkene denne personen har på hånden. Den første personen som i løpet av selskapet har klart å kvitte seg med alle sine klistremerker, har vunnet leken.

PS! For at denne leken skal være morsom, kreves det at alle følger reglene uten å jukse. Det er selvsagt enkelt å kvitte seg med klistremerkene sine ved å bare kaste dem i søpla.

8. Psykologen

Denne leken passer best hvis personene i selskapet kjenner hverandre godt fra før – i denne leken skal man nemlig forsøke å overta en av de andre gjestenes personlighet.

(Artikkelen fortsetter etter bildet..
Psykologen - selskapslek
(Illustrasjon Dreamstime.com)

En person utpekes til å være psykolog. Vedkommende forlater rommet. I mellomtiden skal resten av deltagerne – «pasientene» – avtale seg i mellom hvem de av de andre de skal ta personligheten til. Senere i leken (mer om dette senere), skal personlighetene bytte flere ganger mens «psykologen» er til stede, slik at det er viktig at det lages et oversiktlig system for hvem men tar personligheten til.

Eksempel: Man sitter i en sirkel, og bytter personlighet med personen til høyre. Neste gang det byttes personlighet, bytter man med personen enda et hakk til høyre osv.

Når dette er avklart, og alle vet hvem man har tatt personligheten til, bes «psykologen» komme inn i rommet igjen. «Psykologen» skal nå stille de ulike deltagerne spørsmål (basert på personlighetstrekk – alder, navn, jobb osv. er av åpenbare grunner ikke lov), og utifra dette forsøke å gjette hvem de er basert på svarene. Hvis den opprinnelige «eieren av personligheten» mener at svaret er fullstendig feil, skal vedkommende rope «psykolog», før man deretter (basert på systemet som ble avtalt tidligere) skrifter til neste personlighet.

«Psykologen» vinner leken hvis han/hun klarer å finne ut av systemet for personlighetsbytter. Hvis dette blir for komplisert og rotete, kan man selvsagt forenkle reglene, slik at det holder å finne ut hvem de forskjellige personene har tatt personligheten til.




9. Hatteleken

Ikke veldig ulik den «vanlige» stolleken. Alle selskapsdeltagerne (minus personen som styrer musikken) sitter i ring. Hatten flyttes mellom deltagerne fra hode til hode. Den personen som har hatten på hodet når musikken plutselig stopper er ute av leken (for denne runden). Den som sitter igjen alene til slutt har vunnet leken.

10. Sekkeløp

Kjent og kjær lek som de fleste kjenner til. Passer best til utendørsselskapet. Hver deltager får utdelt hver sin sekk («gammeldagse» striesekker er best, men det går også helt greit med vanlige svartsekker), og stiller seg på rekke ved en opprisset startstrek. Deltagerne stiller begge beina opp i sekken, og drar denne opp til over livet (slik at man må hoppe for å bevege seg fremover). Når startsignalet gis av personen som styrer leken, er det om å gjøre å komme først over målstreken.

11. Potetløp / Eggeløp

Fungerer på samme måte som leken ovenfor, bortsett fra at deltagerne i stedet for sekker, får utdelt hver sin spiseskje og en stk. potet. Spiseskjeen plasseres med håndtaket i munnen og poteten balanserende på andre enden. Det er nå om å gjøre å komme først i mål uten å miste poteten. Mister man poteten underveis, må denne tas opp igjen før man går videre (eventuelt kan man bestemme at den som mister poteten er ute av løpet). For de virkelig vågale, gjøres løpet med egg i stedet for poteter.

Begge lekene ovenfor kan men hell også arrangeres som stafetter med to eller flere lag.

12. Dorullmumie

Deltagerne deles inn i lag. Hvert av lagene får utdelt hver sin dorull (eller enda flere hvis man skal lage virkelig morsomme mumier). En av deltagerne på hvert lag får rollen som «mumie». Når personen som leder leken gir signal skal de resterende deltagerne på lagene forøke å lage en inntullet mumie ved hjelp av dopapiret de har fått utdelt.

Det kan gis opptil to poeng for hver runde. Et poeng for å være det laget som blir først ferdige, og et poeng for det laget som lager den fineste eller morsomste mumien.

13. Flytte erter med sugerør

Stafettlek hvor deltagerne deles inn i to lag. Alle får utlevert hvert sitt sugerør. Et stykke unna startstreken plasseres det to skåler med en til to meters avstand i mellom per lag (altså totalt fire skåler). På to av skålene plasseres det fem grønne erter. Når startsignalet gis løper førstemann på hvert lag frem til en av erteskålene, og starter den møysommelige jobben med å flytte ertene over i den tomme skålen. Ertene kan nemlig kun flyttes ved å suge i sugerøret (slik at erten på denne måten holder seg festet på enden av sugerøret). Når alle ertene er flyttet, løper deltageren tilbake til de andre på sitt lag og veksler med nestemann. Først lag som er ferdig har vunnet leken.

OBS! Pass på å bruke kun erter som er større en diameteren på sugerørene, slik at deltagerne ikke risikerer å få erten i munnen.

14. Muffinsduell

Alle deltagerne får utdelt hvert sitt fat med to eller tre muffins (andre typer kaker eller snop kan selvsagt også benyttes). På signal fra personen som styrer leken, er det om å gjøre å spise opp muffinsene på fatet sitt hurtigst – med armene på ryggen.

OBS! Denne leken passer naturlig nok ikke i «finere selskaper», da man risikerer å bli tilsmusset av kaken. For å gjøre leken enda morsommere (og dertil øke sjansen for at deltagerne blir tilsmusset): Bruk muffins med sjokoladeglasur, eller bruk iskremkuler i stedet for muffins!

15. «Barber ballongen»

Som forrige lek, risikerer du her at gjestene blir tilsmusset – denne gangen av barberskum – slik at den passer best i svært uformelle selskaper. Leken kan være hysterisk morsom, men passer ikke for de skvetne…

Gjestene deles inn i par (gjerne gutt og jente). Hvert par får utdelt en oppblåst ballong som en av personene (gjerne mannen) skal holde med munnen (i knuten). Den andre personen smører barberskum på den delen av ballongen som er vendt mot seg (den som styrer leken bør passe på slik at det blir någenlunde rettferdig like stor mengde barberskum på hver ballong).

På signal fra personen som styrer leken, skal den andre personen på hvert av lagene forsøke å «barbere» bort barberskummet med en engangshøvel – uten å sprekke ballongen. Det laget som er først ferdig har vunnet.

16. Alver, kjemper og trollmenn

Kreativ supermorsom vri på stein-saks-papirkonseptet. Fungerer best med minimum ni personer. Jo flere jo bedre.

Deltagerne deles inn i tre grupper. Hvert av lagene tegner opp en strek på bakken et godt stykke unna de lagene. Området bak denne streken regnes som «trygt område». Gruppene avtaler i hemmelighet om de skal være «alver», «kjemper» eller «trollmenn» i den kommende runden. Lagene forlater deretter sine respektive «trygge områder», og stiller seg opp et par meter fra hverandre. Leder for leken roper klar-ferdig-gå!

Med det samme dette skjer skal hver av deltagerne på hver lag agere fantasifiguren deres lag har bestemt seg for å være. Kjempene tramper f.eks. bredbent med beina og strekker armene i været og strammer musklene i overarmene mens de brøler, alvene er små og huker seg ned mens de later som armene er pil-og-buer og skyter imaginære piler mot motstanderlagene, mens trollmennene strekker armene foran seg og roper «abrakadabra» eller «zap!» mens de liksom skyter stråler av ildkuler mot sine fiender.

Her kommer stein-saks-papirkonseptet inn i bildet: Kjempene vinner over alvene ved at de trampes i stykker av kjempenes digre føtter, alvene vinner over trollmennene ved at de skyter dem ned med piler, mens trollmennene overvinner kjempene med mektige trylleformler.

Når et lag har valgt en fantasifigur som vinner over et annet lags fantasifigur, kan deltagere på dette laget løpe over til det «overvunnede laget», og ta med seg en person tilbake som fange (vedkommende må følge med frivillige ved berøring) – denne fangen blir deretter deltager på det vinnende laget. For det overvunnede laget er det om å gjøre så raskt det lar seg gjøre å løpe tilbake til lagets «trygge område». Når runden er over, bestemmer lagene seg på nytt i hemmelighet for hvilken fantasifigur de skal være i neste runde.

Laget som tilslutt har tilranet seg alle deltagerne fra de to andre lagene har naturlig nok vunnet leken.

17. Hvem er jeg?

Deltagerne bestemmer seg for en person de ønsker å imitere. Det kan være noen i forsamlingen, en kjent person eller felles kjente. Navnet skrives i hemmelighet opp på en lapp (pluss navnet på hvem deltageren er), og plasseres brettet i en skål. Deltagerne går deretter frem på gulvet en etter en og forsøker å imitere denne personen ved å mime og agere samme talemåte. I mellomtiden er det om å gjøre for de andre deltagerne å gjette hvem personer er. Den med flest riktige svar vinner leken.

Tips: En finurlig quiz slår alltid an på selskapet. Ideer til lurespørsmål finner du her.

18. Gummianda

Enkel men morsom lek. Alt du trenger er ei gummiand, badeand eller et komisk kosedyr. En deltager stiller seg foran de andre med gummianda. Oppgaven er å få minst en av de andre deltagerne til å le før tiden er ute (f.eks. et minutt), ved å gjøre komiske ting med gummianda. Eksempler: Lek buktaler og få gummianda til å snakke, lat som du betro badeanda en dyp hemmelighet, dans med den osv. Den første personen som ler må ta over rollen til den forrige deltageren. Hvis ingen ler i løpet av den tilmålte tiden er deltageren ute av leken.

19. Nummerlappen

Lyst til å tulle litt med gjestene dine? Alle gjestene får utdelt en lapp med et hemmelig nummer. Deltagerne stiller seg deretter opp på en rekke hånd i hånd. Oppgaven for deltagerne er å sette seg ned på bakken raskest mulig – uten å slippe grepet i sidemennenes hånd – når deres nummer dukker opp. Det de ikke vet, er at verten har skrevet samme nummer på alle lappene…

20. Inkvisitoren

En deltager plukkes ut til å spille rollen som den fryktede inkvisitoren. Vedkommende setter seg på en stol foran de andre. Inkvisitoren bestemmer et emne deltagerne skal «grilles» om (f.eks. Norsk fotball, historie eller film).

Inkvisitoren peker plutselig på en deltager og stiller et spørsmål om det aktuelle emnet. Hvis deltageren ikke svarer med det samme – eller svarer feil – blir han/hun «dømt» og er ute av leken. Den som sitter igjen til slutt har vunnet leken.

Forslag til vri på leken: Hvis det velges en mer personlig vri på temaet det spørres om, kan det virkelig føles som en «inkvisisjon». F.eks. spør: Hva synes du klærne sidemannen din har på seg? Hva synes du om musikksmaken til sidemannen?

Se også: 28 Bursdagsleker.

21. Gjett antall…

En eller annen variant av denne leken har du sannsynligvis vært med på tidligere. F.eks. på åpningen av kjøpesenteret, skoleavslutningen eller idrettslagtilstelninger. Den fungerer like godt på selskapet ditt – spesielt hvis du vil ha lek som er litt «nedpå» (kanskje er du usikker på om du overhode vil ha selskapsleker på festen din).

Konseptet er enkelt: Du lar hver og en av gjestene gjette antall objekter av noe. Den som er nærmest det korrekte antallet vinner leken. Du kan la hver av gjestene gjette riktig antall når de ankommer selskapet, og senere på kvelden (f.eks på tampen av middagen) proklamere vinneren. Hva det skal gjettes om – avgjøres kun av fantastien. På et juleselskap, kan du f.eks. la gjestene gjette på riktig antall julepynt du har plassert i juletreet.

22. Førstemann til å kle på seg

To til fire personer får utdelt et likt antall plagg. Oppgaven til deltagerne er ganske enkelt å raskest mulig kle på seg disse plaggene. Den første som er ferdig har vunnet leken.

OBS! Deltagerne skal selvsagt fortsatt ha på seg klærne de kom i når leken starter. «Tilleggsklærne» de skal få på seg i tillegg kan f.eks. være luer, store gensere, noen par ekstra sokker, stor kjole (ekstra morsomt hvis deltagerne er menn), smykker osv. Vær obs på at klærne kan bli utsatt for litt hardhendt behandling i kampens hete, så bruk helst gamle plagg du ikke er redd for at skal bli ødelagt.


Annonse:

14 kommentarer om “22 Selskapsleker”

  1. Takk for denna. Nå har vi noe å holde oss sysselsatt med i kveld!

  2. Mye bra her. Vil tipse om en ubergøy lek som heter stavmikserleken. Du blander 2 eller 3 ting i stavmikseren. Så skal folket smake. De som gjetter ingrediensene har vunnet.

  3. Kult. Da blir det gøy i kveld!

  4. dette var gode tips til både min og min søsters bursdag tusen takk for tipsene

  5. Nr3 .
    lapp med hemmelig instruksjon …
    Hva skal det stå på de andre gjestenes lapp .Skal alle ha lapp under tallerkenen ?

  6. Hei, jeg skjønte ikke helt lek nr. 19. Kan noen forklare hva den går ut på?

  7. Ragnhild, slik jeg forstår lek nummer 19, så er det mer en skrønerstrek ovenfor gjestene enn en lek. Alle får samme beskjed, men tror de har forskjellig 🙂

  8. Jeg har bursdag snart og hadde bare ett tema og dette er perfekt, vi er akkurat passe personer. dette er de beste lekene jeg har sett??

  9. Disse lekene var kjempe brae.

  10. Takk, dette var helt supre leker☺️☀️

  11. Takk, nå blir ungdomsklubben bra! 🙂

  12. gode ideer

  13. Noen av desse lekene er upassende for mine kristne verdier, men mange ser jeg fram til å bruke i mitt brullyp😅😁

  14. Endelig noen gøyale leker for meg og min ektemann! 🙂

Legg igjen en kommentar